Fókuszban az egyre hatékonyabb SSC és a CeBIT

2018.07.31.

Informatikai megoldások, informatikai rendszerek, hírek

Dr. Gera Zsolt, a Shared Service Center üzletág igazgatója azon kollégák közé tartozik a cégcsoporton belül, akik több mint 10 éve erősítik a 4iG, azon belül a Humansoft csapatát.

Zsolt 2007 márciusa óta dolgozik a cégcsoportnál, közgazdasági programozó matematikusként végzett, PhD fokozatát a Szegedi Tudományegyetem mesterséges intelligencia tanszékén szerezte. A szerverszobák zúgása azonban egy idő után elszólította, ezért az akadémiai vonalról átpártolt a mérnöki területre.

Elsősorban a hálózatok és a Linux iránt érdeklődő rendszermérnökként érkezett a céghez, ezzel is foglalkozott egészen 2011-ig, amikor lehetőséget kapott arra, hogy az IT szolgáltatások üzletágat vezesse. Hozzá került a teljes IT szolgáltatási portfólió (dedikált és shared szolgáltatások) összefogása, rendszerezése, továbbfejlesztése. 2016-ban, amikor kettévált a két terület, Zsolt a Shared Service Center vezetését folytatta.

Új kihívások előtt az SSC

A Shared Service Center 2016 márciusában a korábbi nagyobb üzemeltetési üzletágból kiválva azzal a céllal alakult meg, hogy itt koncentrálódjanak a shared jellegű szolgáltatások. Az üzletágnál vannak jelenleg a helpdesk, a desktop support, a szerverinfrastruktúra, a hálózat- és alkalmazás üzemeltetési feladatok, vagyis egy elég széles spektrumon dolgozik és mozog az üzletág. Az elmúlt valamivel több, mint két évben az üzletág létszáma is dinamikusan nőtt: „Sikerült olyan üzleteket megnyerni, amelyek akkoriban a csapatbővítést is lehetővé tették, illetve olyan szaktudást vonhattunk be, ami korábban nem volt jelen. Mára egy nagyon jó csapat állt össze. A jelenlegi szervezeti felépítés, a professzionális, ütőképes, jó hangulatú csapat a közeljövőre tervezett működést biztosan tudja garantálni” - jellemezte Zsolt az SSC üzletág jelenlegi helyzetét.

Zsolt azt is kiemelte, hogy mára úgy működik az SSC, ahogy azt két évvel ezelőtt eltervezte, így ezeken az alapokon várják azokat a kihívásokat, amelyek új partnerek megjelenésével, esetleges akvizíciókkal érkezhetnek. Az SSC üzletág továbbfejlődésének másik lehetséges útját maguk a cégcsoport által kijelölt fő területek (szolgáltatás, cloud és security) is meghatározzák. „Security területen úgy szeretnénk részt venni ebben a folyamatban, hogy a tervezett átfogó IT biztonsági szolgáltatások szerves részét képeznék az SSC-nek.” – vázolta fel Zsolt az egyik lehetséges irányt.

Az SSC-ben működik egy alkalmazás üzemeltetési csapat is, így a következő években az ő szerepük is erőteljesebb lesz, komplexebb feladatok várnak majd rájuk. Zsolt szerint afelé megy a piac, illetve arra mutatnak a trendek, hogy az egyre gyakoribb felhő alapú megoldások miatt nem lesz már olyan könnyű és egyszerű szimplán infrastruktúra üzemeltetést kínálni, illetve eladni. A teljes vertikumot kell lefedni, illetve annak tetején azt az üzleti értéket nyújtó valamilyen alkalmazást, annak működtetését, fejlesztését kell tudni biztosítani.

„A DevOps még az a trend és irányzat, ami már jó pár éve buzzwordként kering körülöttünk, és aminek részterületeivel már mi is foglalkozunk egy ideje, csak esetleg nem pont így hívtuk eddig házon belül. A fejlesztői tevékenyég kiszolgálása, az azzal együttműködő üzemeltetés szintén olyan terület, amire fókuszálni szeretnénk. Az ezt támogató eszközök megismerése, használata, ez a fajta kultúra elterjesztése, alkalmazása egy természetes változás része, ennek be kell jönnie, el kell terjednie, mi pedig magától értetődően nem fogunk ezeknek a folyamatoknak ellenállni” – fejtette ki Zsolt az SSC üzletág előtt álló harmadik markáns irányt.

Amikor azt firtattuk, hogy mi jelenti a legnagyobb kihívást az SSC, vagy akár a teljes cégcsoport új szerkezetének, feladatköreinek kialakítása közben, akkor Zsolt szerint ilyenkor nem is feltétlenül műszaki kérdésekre, problémákra kell gondolni: „Emberekkel dolgozunk együtt, ezért azt kell elsősorban megoldani, hogy az emberek együtt akarjanak valamit elvégezni. Ehhez pedig sokkal inkább pszichológusnak kell lenni, mint az adott terület műszaki szakértőjének. Ha nem tud jól együtt dolgozni az üzemeltető, a fejlesztő, és a projektmenedzser, mert három különböző személyiség és valahogy nem értenek szót, akkor a projekt sem lesz sikeres. De ha megvan az összhang, akkor bármi lehetséges, így nekünk annak felismerése a legnagyobb kihívás, hogy a legtöbb probléma nem is műszaki eredetű.”

A másik kihívás a hatékonyság növelése, amit az SSC esetében különösen nehéz évről évre fenntartani. Az ezzel kapcsolatos filozófiáját Zsolt az alábbiakkal illusztrálta: „A minőség nagyon fontos, az azonban nem zárja ki a hatékonyságot (a „vagy olcsón, vagy jót” dilemmája), hanem annak szinonimája. Ha valamit jó minőségben végzünk el, akkor hosszútávon az lesz a lehető leghatékonyabb, hiszen nem kell a hibák javításával, elhárításával foglalkozni. Tehát a cél az, hogy az SSC-nek hatékonyan kell működnie, amit mi minőségi munka végzésével érünk el, és majd ennek lesz az az eredménye, hogy hatékonyan működünk. Minőségi munkát pedig jó szakemberekkel, automatizált folyamatokkal lehet megoldani, mi pedig minden esetben erre törekszünk.”

Hannoveri kirándulás üzleti céllal

A CeBIT egy rangos, minden évben megtartott üzleti informatikai kiállítás Hannoverben, ahol ebben az évben a 4iG is képviseltette magát az IVSZ szervezésében.

„Összesen négyen utaztunk: dr. Felső Gábor vezérigazgató, Dudás Péter, a Dedicated Services üzletág igazgatója, Guzi István senior ügyfélmenedzser, illetve én alkottuk a 4iG küldöttségét. Nekem lehetőségem volt két előadást is megtartani az ott bemutatott termékünkkel kapcsolatban, az általános célunk pedig az volt, hogy olyan nyugat-európai IT szolgáltatókat találjunk, akik a lehetséges partnereink lehetnek a jövőben” - foglalta össze Zsolt az utazás főbb paramétereit.

A bemutatott termék megegyezik azzal a szolgáltatással (a CeBIT-en „nearshore datacenter management” néven szerepelt), amit jelenleg is nyújt a cégcsoport egy skandináv ügyfele számára. Egy klasszikus informatikai outsourcing szolgáltatásról van szó, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 4iG kollégái, illetve a partner szakemberei virtuális csoportokat alkotva dolgoznak közösen az ő ügyfeleik problémáin. Ezzel látogatták körbe azokat a cégeket, akik jelen voltak a rendezvényen. A megkereséseket még itthon egy előszervezés előzte meg, hiszen sokkal hatékonyabb úgy egy termék, vagy cég bemutatását megejteni, hogy a kiszemelt partner már nem teljesen ismeretlen.

A csapat célja ugyan az új üzleti lehetőségek feltárása volt, de azért a CeBIT bővelkedett érdekes látnivalókban is. Ilyen volt a Zsolt által említett robotzenekar, amelynek tagjai igazi hangszereken játszottak, a dobosnak pedig történetesen négy karja is volt.

Vissza