Út a vezérigazgató-helyettesi pozícióig az első munkahelyen

2018.04.25.

Informatikai megoldások, informatikai rendszerek, hírek

Farkas Péter egyike az új vezérigazgató-helyetteseknek, akik a megreformált szervezeti struktúrával kerültek új pozícióba a 4iG Nyrt.-nél. A folytonosság érdekében gyors döntésekre volt szükség, azonban Péter szerint a változások lehetővé teszik majd a tagvállalatok kompetenciáinak valódi, hatékony integrálását, és így az új típusú „as a service” termékek bevezetését is. A szakemberrel a legutóbbi kinevezésig eltelt időről, a céges ranglétrán való haladásról, az eddigi feladatokról és a jelenlegi kihívásokról beszélgettünk.

Péter az egyetem elvégzése után 2001-ben kezdett el a Humansoftnál dolgozni – és azóta is itt van, megszakítás nélkül. A Miskolci Egyetemen tanult mérnök-informatikusnak, és már akkor is úgy gondolta, hogy Budapesten találhat olyan kaliberű kihívásokat az IT szektorban, amelyekkel szívesen foglalkozna.

Nem egy gyakornoki pozícióból maradt a cégnél, hanem meghirdetett állásra jelentkezett, amit végül meg is kapott, így először szervizmérnökként lépett be a cég életébe a hardver szerviz csapat tagjaként. Éppen ez volt az az időszak is, amikor a Dell partnerségből adódóan kifejezetten felpörgött a hardver eladás. Néhány, a kliensek környékén eltöltött év után Péter átkerült a szerverek világába – a pozíciója szerint ekkor nagyvállalati szervizmérnökként dolgozott, és a szerverekhez kapcsolódó hardverinfrastruktúra-szervizelési feladatokat látott el. A következő váltás során a rendszerintegrációs csapatba került, ahol először rendszermérnökként, majd pár év elteltével vezető rendszermérnökként erősítette tovább a cég csapatát.

Mindig érdekes irányba mozdult

„A pozíciók közti váltást általában az hozta magával, hogy mindig éppen olyan területeken sokasodtak a feladatok, amelyek engem kifejezetten érdekeltek, és újabb kihívást láttam ezekben, így mindig eszerint kaptam újabb és újabb feladatokat, pozíciókat. Először a kliensinfrastruktúra volt a sláger, majd 2005-től inkább a szerveres infrastruktúra került előtérbe. Ezután abban volt változás a cég stratégiáját illetően, hogy a hardverek értékesítése mellett a szolgáltatási portfólió került előtérbe, és igyekeztünk rendszerintegrációs feladatokat is elvégezni az ügyfelek számára. Ez volt az az időszak, amikor elkezdtem az adat, az adattárolás, a mentés és az archiválás területére specializálódni, ez pedig azt eredményezte, hogy 2011-ben megkaptam annak a rendszerintegrációs csapatnak az üzletágigazgatói pozícióját, amelyben addig dolgoztam. Ezután indult el az a folyamat a cégnél, amelyben megpróbáltuk megvalósítani a különböző üzletágak integrációját: próbáltuk a rendszerintegrációs és a szolgáltatási üzletágakat közelebb hozni egymáshoz. Itt arra kaptam lehetőséget, hogy előbb műszaki igazgatóhelyettesként, majd igazgatóként irányítsam ezeket a területeket. A folyamat vége, a jelenlegi helyzet pedig az idei év eleji kinevezésem műszaki vezérigazgató-helyettessé” - foglalta össze Péter azt, hogy miként is zajlott a különféle pozíciók, területek közötti mozgása az elmúlt 17 évben.

Szerinte a karrieríve pontosan leköveti a cég stratégiájában bekövetkezett változásokat is, a hardverszállítástól a hardverintegráción, majd az üzemeltetésen át egészen a mai kor igényeinek megfelelő alkalmazásfejlesztésig.

Sok évig egyetlen szervezetnél

Péter maga is elismeri, hogy a saját karrierútja még a cégcsoporton belül is különösen hosszúnak számít, azonban általánosságban sem ritka, hogy valaki különösen sokáig erősíti a csapatot. Ahogy fogalmaz: „A szervezet átlagéletkora az itt töltött idő szempontjából szerencsére nagyon magasnak számít, és több olyan munkatárs is dolgozik nálunk, aki például szervizmérnöktől jutott el az üzletágigazgatói szintig. Ez annak is köszönhető, hogy a kollégák mindig megtalálják azokat a lehetőségeket, amelyekkel beteljesíthetik a karriercéljaikat, és éppen ezért szeretnek is sokáig maradni a cégnél.”

Péter azt is jól le tudja bontani, hogy melyik pozícióban miről tanulta a legtöbbet: az ügyfélkezelésről rendszerintegrátorként, az outsourceingról pedig inkább műszaki igazgatóként szerezte a legfontosabb tapasztalatokat. Emellett személyes mentort is ki tud emelni a cégnél eltöltött évekből: Tóth Béla volt az, akitől a legtöbbet tanulta a vállalatnál töltött évek alatt. Ő szintén hasonló utat járt be a cégnél, és általában mindig egy irányba haladtak: az ügyfelek változó igényeire próbálták megtalálni a lehető legmegfelelőbb megoldást.

Folyamatosan újra gondolt portfólió

Bár minden szervezeti átalakítás kockázatokat rejt, Péter úgy látja, hogy olyan irány mellett döntött a 4iG, amely a jövőbe vezet. Az új típusú problémákra új típusú válaszokat kell adni, és erre egy integrált szervezet a legalkalmasabb, amely nem részmegoldásokat, hanem kerek egész szolgáltatásokat képes nyújtani.

Az új működési modellben hatékonyabb és profitábilisabb lehet a működés, aminek egyik alapja, hogy ismét alaposan átnézték a portfóliójukat. „Nem ez volt az első ilyen eset, de ez a haladás egyik kulcsa, éppen ezért időről időre célszerű rászánni az időt, hogy megnézzük, melyek azok a megoldások, amiknek van piaca, míg az elavultabb termékeket és szolgáltatásokat el kell engednünk” - foglalta össze Péter.

Jelen pillanatban az „as a service” típusú termékek azok, amelyekben fantáziát lát a 4iG és részben az volt az egyik oka a szervezeti struktúra újragondolásának is. Bár korábban is voltak olyan törekvések, amelyek az integráció felé mutattak, mégis most ért meg a teljes szervezet a váltásra, és arra, hogy az új típusú, szolgáltatás alapú termékekhez szabják a struktúrájukat. Ezek ráadásul meg is különböztetik a 4iG-t a piacon, hiszen a legtöbb versenytársuk inkább részmegoldásokban erős. Ahogy Péter fogalmaz: „Azt a komplex szemléletet és szolgáltatást, amit mi tudunk nyújtani, mástól nem nagyon kapják meg az ügyfeleink.”

Az informatikushiány helyzetbe hozza a szolgáltatás alapú termékeket

A két legkiforrottabb „as a service” termék a firewall és a monitoring; ezek azok, amelyek hamarosan a go to market fázisba lépnek majd – ennek első lépéseként áprilisban fogják bemutatni őket az ügyfeleknek egy zártkörű rendezvényen. Bár konkrét piackutatás egyik megoldást sem előzte meg, Péter szerint a szakmai hit, amit ezekbe a termékekbe vetettek, stabil lábakon állt: az ügyfelektől érkező visszajelzések és a piac alapos ismerete is jó alapként szolgált.

„Az ilyen típusú termékeket az egyre általánosabb informatikushiány is kitermeli, hiszen nem minden cég engedheti meg magának a házon belüli informatikai részleget, vagy ha megengedheti, nem biztos, hogy fenn tudja tartani. Azonban ezeknek a megoldásoknak köszönhetően szert tehet arra a komplex szolgáltatáscsomagra, amelynek természetesen az emberi erőforrás és az abban rejlő szakértelem is fontos része a hardverek mellett.” Világította meg Péter a két termék elindulásának hátterét.

Eljött a szolgáltatási termékek bemutatásának az ideje

A két „as a service” termék különféle méretű cégek számára lehet jó megoldás: a monitoring esetén a technológia tökéletesen alkalmas úgy 10 mint 100 és akár több ezer szerver felügyeletére is, így ezzel a szolgáltatással gyakorlatilag bármekkora szervezetet meg lehet keresni. A firewall esetén inkább a kisebb cégek lehetnek a célcsoport, ahol nincs fedezet egy IT biztonsági szakértő foglalkoztatására – ez a nagyobb, saját IT szakembergárdával rendelkező cégek esetén nem feltétlenül probléma, vagyis ez utóbbi terméknek megvannak a maga határai az értékesítési lehetőségek terén.

Az árazási modell és a saját magunkon letesztelt működés azonban mindkettőnél megvan, így gyakorlati tapasztalatokkal felvértezve vághatnak bele az értékesítésbe. Ehhez természetesen társul majd egy sor olyan kampányelem is, amivel népszerűsítik ezeket az új lehetőségeket: microsite-ok készülnek, és adwords kampányok is futnak, így nem csak a meglévő kapcsolatokon keresztül lesz lehetőség bemutatni a világnak ezeket a termékeket.

Új kihívások szakmailag

Péter számára szakmailag fontos kihívás lesz, hogy tovább erősítse azokat az alkalmazásfejlesztési területeket, amelyek támogatják a hasonló, szolgáltatás alapú termékek létrehozását. Emellett az üzemeltetési üzletág és a köré csoportosítható szervezeti egységek esetén is további növekedésre számít, hiszen ezek is olyan területek, amelyekkel szemben nagy elvárások vannak a cégen belül.

Vissza