Hálózatmenedzsment

A vállalati informatikai infrastruktúra egyik legfontosabb eleme az informatikai hálózat, amely a cég üzleti igényeit kiszolgáló informatikai rendszerek és szolgáltatások alapja. Napjainkban a tárolt adatmennyiségek és sávszélességigények növekedése, a virtualizált környezetek és a mobil eszközök térnyerése, a hálózatok szükségszerű nyitottságában rejlő biztonsági kockázatok mind egy olyan infrastruktúrát követelnek meg, amely gyors, magas rendelkezésre állással rendelkezik, továbbá a változó igényekre és a felmerülő hibákra képes azonnal reagálni.

Az infrastruktúra hatékony, biztonságos, hosszútávon fenntartható üzemeltetése szempontjából elengedhetetlenül fontos a hálózatot alkotó aktív és passzív eszközök állapotának, működésének, terheltségének állandó figyelemmel kísérése, vagyis a hálózatot alkotó komponensek menedzsmentje. A menedzsment tevékenység alapján megfigyelt forgalmi és terheltségi adatok segítségével megelőzhetőek a fokozott igénybevételből, az előre jelezhető meghibásodásokból eredő szolgáltatási szint csökkenések. Továbbá gyorsan és megfelelő idő alatt lehet diagnosztizálni és elhárítani azokat a már kialakult hálózati hibákat, illetve az elvárt szolgáltatási szintnek megfelelően lehet helyre állítani a kiesett szolgáltatásokat, funkciókat, amelyek hatással vannak a vállalat üzletmenetére. A mért adatok időbeli változását elemezve két fontos tényezőre is fényt deríthet a hálózat üzemeltetője. Kimutathatóak egyrészt azon rövidebb időszakok, mikor a hálózat rendszeresen fokozott terhelésnek van kitéve, az üzleti folyamatoktól függően napi vagy akár éves rendszerességgel, így előre felkészülhet ezen időszakok megnövekedett igénybevételére. Másrészt, olyan hosszú távú trendek figyelhetőek meg az adatokból, amelyek a hálózat szükségszerű bővítését jelezhetik előre, vagy a nem megfelelő kapacitás-elosztását mutathatják ki.

A központi hálózatmenedzsment előnyei világosak: áttekinthetőség, fokozott biztonság, rugalmasság, magasabb rendelkezésre állás, tervezhetőség.

Vissza